Algemene informatie
Producers aan het werk met zangeres
Werkwijze

“Een goede voorbereiding is het halve werk”. Een spreekwoord dat keer op keer blijkt te kloppen tijdens het productieproces. Daarom hebben we ons in de loop der jaren steeds meer verdiept in wat een topproductie nou zo goed maakt en hoe we dat over kunnen brengen aan anderen. Natuurlijk kun je zelf een eind komen, maar het beste doe je het op de hoogst mogelijke manier. Lees hieronder wat dat inhoudt!

Projectvoorbereiding

Het eerste wat we gaan doen is ons verdiepen in je project. Via email, een telefoongesprek of afspraak in de studio zorgen we ervoor dat je belangrijkste wensen naar voren komen.

Waar ben je nu écht naar op zoek, wat is er tegengevallen tijdens eerdere producties of mixen, wat is het uiteindelijke doel van je productie, is er voldoende tijd en budget om al je wensen waar te maken enz.

Indien we samen open-minded kunnen toewerken naar de beste ingrediënten voor een fantastisch eindresultaat, gaat de energie pas écht stromen.

Niets liever dan een eindproduct om trots op te zijn!

Aanpassingen

Indien het nodig is om nog een aantal zaken aan te passen, kunnen we je daar uiteraard bij helpen.

Denk hierbij aan:

  • Het arrangement is nog niet onderscheidend genoeg
  • De gebruikte samples zijn niet goed genoeg (of niet getuned)
  • Het inzetten van bv. een vocalist of gitarist/pianist vanwege de gewenste sound
  • Het onder de loep nemen van eigen plugins, instrumenten en/of apparatuur
  • De fills, drops of beats zijn het nog nét niet
  • enz. enz.

Bloed, zweet en tranen. Maar dan heb je ook wat!

Recording

Indien je ook wilt werken met echte instrumenten of vocalen, is het zaak om daar een hoge kwaliteit in te bereiken, zodat je niet onderdoet voor de gevestigde artiesten/producers.

Onze eigen recording chain is volledig uitgekristalliseerd en is na vele jaren onderzoek, investering en ervaring tot stand gekomen. We zijn hier dan ook trots op en kunnen je haarfijn uitleggen wat nu wel en niet belangrijk is, zodat je tijdens opnames precies weet wat je doet…

Over onze manier van opnemen heeft Interface een voorpagina-artikel geplaatst na het beluisteren van onze opnames. Het gaat hierbij specifiek om gitaaropnames, maar we hanteren bij elk instrument of vocalist dezelfde werkwijze.

Editing

De meeste hedendaagse producties vragen om ultieme bewerking (editing) van de ingespeelde of geprogrammeerde partijen.

Bekende nummers die je op de radio hoort of in de hitlijsten van Spotify staan zijn dusdanig uitgebreid ge-edit zodat ze vaak superlekker klinken, zonder dat meteen opvalt waarom.

Inmiddels zijn de meeste luisteraars onbewust gewend geraakt aan deze topsound, dus zorg dat je dit traject niet laat liggen.

Om welke stijl het ook gaat!

Additionele partijen

Zodra alle sporen in een premix voor het eerst beluisterd worden, komt het regelmatig voor dat bepaalde onderdelen nét niet spannend of boeiend genoeg zijn.

Het is dan ook zeer aan te raden om daar een goede oplossing voor te vinden, ook al heb je op dat moment geen inspiratie meer. Liever het project even stil leggen, dan een onbevredigend eindresultaat…

Vaak kan de oplossing worden gevonden in de vorm van bv. het inzetten van een leadpartij, het aanbrengen van een verandering in de structuur van het arrangement of het opnemen van vocals of instrumenten.

Er wordt overigens vaak onderschat hoeveel sporen hedendaagse topproducties bevatten. Een gemiddelde mix is bij ons al snel tussen de 100 en 200 sporen.

Eindmix

Nadat alle sporen en edits zijn goedgekeurd is het tijd geworden voor de eindmix. Een erg belangrijk onderdeel van het totale proces en mede bepalend voor het uiteindelijke succes van het nummer.

Als een nummer echt goed klinkt is de kans aanzienlijk groter dat het nummer wordt opgepikt door o.a. labels, DJ’s, pluggers of investeerders. Daarnaast komen de nummers – waar vaak hard aan gewerkt is – door een goede eindmix veel beter tot hun recht.

Tijdens de eindmix wordt de balans bepaald tussen alle losse sporen. Om ervoor te zorgen dat bepaalde frequenties elkaar niet in de weg zitten wordt o.a. toonregeling toegepast (EQ) en wordt de dynamiek beperkt (compressie) zodat er ruimte ontstaat voor de belangrijkste partijen van het nummer.

Daarnaast worden er effecten toegevoegd, zoals galm, chorus en delay, om de opnames nog meer kleur en ruimte te geven. Voor topkwaliteit eindmixen zijn meerdere productietechnieken door elkaar nodig, zoals multiband-compressie, virtuele tape saturation en parallelle compressie.

Mastering

Het laatste deel van het productieproces is de mastering: het polijsten van de eindmix door een mastering-engineer.

Tijdens het masteringproces wordt ervoor gezorgd dat je muziek op elke speaker goed klinkt. Daarnaast maakt de mastering-engineer de productie voor elk afspeelmedium geschikt.

Vaak wordt mastering verward met mixen, terwijl het toch een heel ander traject is. Mastering duurt vaak 1 á 2 uur per nummer, terwijl een serieuze eindmix begint bij 2 à 3 dagen per nummer

Professionele opnamestudio

APPARATUUR

PROFESSIONELE OPNAMESTUDIO

Afluistering

  • Bryston 4B versterker
  • Bryston 2BSST versterker
  • QSC RMX450 versterker
  • Quad 50E versterker

Speakers

  • Avantones (actief)
  • Beyer Dynamic DT770 (14x)
  • Dynaudio M1 (nearfield)
  • Genelec 8040A (nearfield)
  • Genelec 7060 BPM (sub)
  • JBL 4435 (farfield)
  • PMC TB-2S (nearfield)
  • QSC K10 (topkwaliteit PA)

AD/DA conversie

  • Apogee Symphony 24 in / 16 out
  • Apogee Symphony Mobile
  • Apogee AD16X 192 kHz
  • Apogee Rosetta 800 192 kHz
  • MOTU 828 mk3
  • TC Electronics Fireworkx

Bekabeling

  • Siltech Classic Anniversary Series
  • Van den Hul
  • Neutrik

Computers

  • Apple Mac Pro 12-core 2,93 GHZ 32GB 12 TB HD
  • Apple Mac Pro 12-core 2.93 GHZ 32GB 12 TB HD
  • Apple Mac Pro 8-core 3 GHZ 16GB 12 TB HD
  • Apple Macbook Pro 17″ Intel I7
  • Apple Macbook Pro 13″ Intel I5 (2x)

Microfoons

  • AKG 224D
  • AKG 330 bT
  • AKG C3000 (2x)
  • AKG CB 451
  • AKG SolidTube
  • Audix CX-101
  • Beyer 201
  • Blue Bottle
  • Neumann KM84
  • Neumann KM184 matched pair (2x)
  • Neumann KMS105
  • Neumann U87 (2x)
  • Rode K2
  • Rode NT1
  • Rode NT1A
  • Rode NT2A
  • Rode NTG3
  • Royer R-122 matched pair (2x)
  • Sennheiser E945
  • Sennheiser MD421 (3x)
  • Shure Beta 52a
  • Shure SM57 (4x)
  • Shure SM58 (2x)

Randapparatuur

  • Alesis Compressor/limiters (12x)
  • Anamod AM670 (op aanvraag)
  • API 2500 (op aanvraag)
  • Aphex aural exciter AX
  • Aphex Compellor AX
  • Avalon 737sp
  • Dynacord LSU-6
  • Dynacord PDD 14 programmable digital delay
  • Focusrite OctoPre (3x)
  • Focusrite Penta (Platinum series)
  • Klark-teknik DZ60 realtime spectrum analyser
  • Klark-teknik RT60 reverberation analyser
  • Lexicon 224X
  • Lexicon MPX1
  • Lexicon PCM Reverb
  • MXR pitch transposer
  • Orban model 787A programmable mic processor
  • Roland SDE-2000 digital delay
  • SSL stereo buscompressor
  • Tubetech CL1B (op aanvraag)
  • Universal Audio 2-1176 (op aanvraag)
  • Universal Audio 4-710D Twin Finity
  • Universal Audio Teletronix La2a (op aanvraag)
  • Yamaha R100
  • Yamaha REV7
  • Yamaha SPX90

Software

  • Addictive Drums (XLN)
  • Addictive Keys (XLN)
  • Best Service Accordeon
  • BX Saturator 2
  • Celemony Melodyne Editor
  • Celemony Melodyne Studio edition
  • Eastwest/Quantum Leap Symphonic Orchestra Gold
  • Eastwest/Quantum Leap Symphonic Choirs
  • Eastwest/Quantum Leap Pianos Gold
  • Eastwest/Quantum Leap Goliath
  • Eastwest/Quantum Leap Ra
  • Eastwest/Quantum Leap Voices of Passion
  • Eastwest/Quantum Leap Stormdrum II
  • Fabfilter Total Bundle
  • Galaxy II Piano collection
  • LennarDigital Sylenth 1
  • Lexicon PCM Reverb bundle
  • Native Instruments Session Horns
  • Nine Volt Audio Big Bad Guitars vol I
  • Nine Volt Audio Big Bad Guitars vol II
  • Nine Volt Audio Pop Rock Guitars
  • Pitch Correction
  • ReFX Nexus II + diverse uitbreidingen
  • SoundToys EchoBoy
  • Steinberg Virtual Guitarist II (akoestisch + elektrisch)
  • Steinberg Virtual Bassist
  • Steven Slate Drums Platinum 4
  • Synthogy Ivory Grand Piano’s I + II
  • Synthogy Ivory Upright Piano’s I + II
  • Synthogy Ivory Italian Grand I + II
  • Synthmaster
  • Spectrasonics Stylus RMX
  • Spectrasonics Omnisphere
  • Spectrasonics Trillian
  • Toontrack ‘Drumkits from Hell’ Superior
  • Toontrack Superior 2.0
  • Toontrack Superior: Music City USA SDX
  • Toontrack Superior: New York Studio’s Vol II
  • Toontrack Superior: New York Studio’s Vol III
  • Toontrack Superior: The Rock Warehouse
  • Vienna Symphonic Library
  • Waves CLA Classic Compressors
  • Waves Element
  • Waves Gold Collection
  • Waves GTR 3
  • Waves InPhase
  • Waves JJP Modelling Collection
  • Waves L1 + L2
  • Waves Native Power Pack
  • Waves SSL Collection
  • Waves Tape Tubes & Transistors
  • Waves V-Series

Gitaren

  • Applause akoestische gitaar Fender stratocaster F029303
  • Fender stratocaster no. 830417
  • Ibanez Basgitaar
  • Ibanez Western gitaar
  • Suzuki Three-S est 1887 (12 snarig)
  • Taylor akoestische western-gitaar

Toetsen

  • Nord Stage 88
  • Kawai MP5
  • Roland A-49
  • Roland Juno 106
  • Yamaha P-35
  • Yamaha NU1 piano (2x)

Soundmodules

  • Alesis D4 drummodule
  • Proteus /2 orchestral
  • Roland JV-880 multi timbral synthesizer module
  • Roland JV1010
  • Yamaha TG 500 tone generator

Diversen

  • Mondharmonica
  • Clave
  • Conga’s
  • Tamboerijn
  • Shakers
  • Diverse snares
  • Roland TD20 drums (full)

Multitrack

  • Apple Logic Pro X
  • Pro Tools
  • Mackie Universal Control 32 ch
  • Studer A80 mkIV
  • Sony PCM-800

Zoals je ziet hebben we alles in huis om van je droom werkelijkheid te maken.
Het gaat allemaal om wat je weet, dus zorg dat je weet wat je doet.
Tot ziens bij ons in de studio voor maar € 99,- per masterclass!

BOEK MASTERCLASS >>