Projectvoorbereiding
Projectvoorbereiding
Het eerste wat we gaan doen is ons verdiepen in je project. Via email, een telefoongesprek of afspraak in de studio zorgen we ervoor dat je belangrijkste wensen naar voren komen.
Waar ben je nu écht naar op zoek, wat is er tegengevallen tijdens eerdere producties of mixen, wat is het uiteindelijke doel van je productie, is er voldoende tijd en budget om al je wensen waar te maken enz.
Indien we samen open-minded kunnen toewerken naar de beste ingrediënten voor een fantastisch eindresultaat, gaat de energie pas écht stromen.
Niets liever dan een eindproduct om trots op te zijn!
Aanpassingen
Aanpassingen
Indien het nodig is om nog een aantal zaken aan te passen, kunnen we je daar uiteraard bij helpen.
Denk hierbij aan:
- Het arrangement is nog niet onderscheidend genoeg
- De gebruikte samples zijn niet goed genoeg (of niet getuned)
- Het inzetten van bv. een vocalist of gitarist/pianist vanwege de gewenste sound
- Het onder de loep nemen van eigen plugins, instrumenten en/of apparatuur
- De fills, drops of beats zijn het nog nét niet
- enz. enz.
Bloed, zweet en tranen. Maar dan heb je ook wat!
Recording
Recording
Indien je ook wilt werken met echte instrumenten of vocalen, is het zaak om daar een hoge kwaliteit in te bereiken, zodat je niet onderdoet voor de gevestigde artiesten/producers.
Onze eigen recording chain is volledig uitgekristalliseerd en is na vele jaren onderzoek, investering en ervaring tot stand gekomen. We zijn hier dan ook trots op en kunnen je haarfijn uitleggen wat nu wel en niet belangrijk is, zodat je tijdens opnames precies weet wat je doet…
Over onze manier van opnemen heeft Interface een voorpagina-artikel geplaatst na het beluisteren van onze opnames. Het gaat hierbij specifiek om gitaaropnames, maar we hanteren bij elk instrument of vocalist dezelfde werkwijze.
Editing
Editing
De meeste hedendaagse producties vragen om ultieme bewerking (editing) van de ingespeelde of geprogrammeerde partijen.
Bekende nummers die je op de radio hoort of in de hitlijsten van Spotify staan zijn dusdanig uitgebreid ge-edit zodat ze vaak superlekker klinken, zonder dat meteen opvalt waarom.
Inmiddels zijn de meeste luisteraars onbewust gewend geraakt aan deze topsound, dus zorg dat je dit traject niet laat liggen.
Om welke stijl het ook gaat!
Additionele opnames
Additionele partijen
Zodra alle sporen in een premix voor het eerst beluisterd worden, komt het regelmatig voor dat bepaalde onderdelen nét niet spannend of boeiend genoeg zijn.
Het is dan ook zeer aan te raden om daar een goede oplossing voor te vinden, ook al heb je op dat moment geen inspiratie meer. Liever het project even stil leggen, dan een onbevredigend eindresultaat…
Vaak kan de oplossing worden gevonden in de vorm van bv. het inzetten van een leadpartij, het aanbrengen van een verandering in de structuur van het arrangement of het opnemen van vocals of instrumenten.
Er wordt overigens vaak onderschat hoeveel sporen hedendaagse topproducties bevatten. Een gemiddelde mix is bij ons al snel tussen de 100 en 200 sporen.
Eindmix
Eindmix
Nadat alle sporen en edits zijn goedgekeurd is het tijd geworden voor de eindmix. Een erg belangrijk onderdeel van het totale proces en mede bepalend voor het uiteindelijke succes van het nummer.
Als een nummer echt goed klinkt is de kans aanzienlijk groter dat het nummer wordt opgepikt door o.a. labels, DJ’s, pluggers of investeerders. Daarnaast komen de nummers – waar vaak hard aan gewerkt is – door een goede eindmix veel beter tot hun recht.
Tijdens de eindmix wordt de balans bepaald tussen alle losse sporen. Om ervoor te zorgen dat bepaalde frequenties elkaar niet in de weg zitten wordt o.a. toonregeling toegepast (EQ) en wordt de dynamiek beperkt (compressie) zodat er ruimte ontstaat voor de belangrijkste partijen van het nummer.
Daarnaast worden er effecten toegevoegd, zoals galm, chorus en delay, om de opnames nog meer kleur en ruimte te geven. Voor topkwaliteit eindmixen zijn meerdere productietechnieken door elkaar nodig, zoals multiband-compressie, virtuele tape saturation en parallelle compressie.
Mastering
Mastering
Het laatste deel van het productieproces is de mastering: het polijsten van de eindmix door een mastering-engineer.
Tijdens het masteringproces wordt ervoor gezorgd dat je muziek op elke speaker goed klinkt. Daarnaast maakt de mastering-engineer de productie voor elk afspeelmedium geschikt.
Vaak wordt mastering verward met mixen, terwijl het toch een heel ander traject is. Mastering duurt vaak 1 á 2 uur per nummer, terwijl een serieuze eindmix begint bij 2 à 3 dagen per nummer